High Design Quality – pris för bästa produktdesign 2017

Damixa har vunnit två av de prestigefyllda internationella Red Dot Awards för bästa produktdesign år 2017. Båda produkterna , Bell köksblandare och Pine duschpaket, har tilldelats för ”High Design Quality” – kombinationen av daglig användning och vacker design i en och samma produkt.

Red Dot Design Awards är ett internationellt erkännande av högsta kaliber – det blir inte bättre än så när Red Dots 40-mannajury väljer att tilldela två Damixadesigners priset för bästa produktdesign 2017. Över 5 500 produkter från hela världen presenterades i 47 kategorier, så konkurrensen för utmärkelserna var stor. De två produkterna som har vunnit erkännandet är den nya köksblandaren Bell och det energieffektiva duschpaketet Pine.

Serien Bell sticker ut från mängden med sina runda former som ger en mer ombonad karaktär till både kök och badrum. l Bell går form och funktion hand i hand. Genom att byta blandare kan man lätt ändra rummets karaktär. Pine duschpaket kännetecknas av den fyrkantiga designen med rundade hörn i kombination med miljövänlighet och funktionalitet.

”Red Dot är ett av de mest prestigefyllda internationella designprisen, så det betyder mycket för oss som designföretag att få det här erkännandet. Det här är en viktig milstolpe för oss”, säger Sören Braae, produktchef för Damixa.

Det här är den tolfte och trettonde Red Dot-utmärkelsen som Damixa har fått för sina innovativa produkter, ett bevis på att dansk design fortsätter att ha en stark närvaro på internationell nivå. Utmärkelsen innebär att Bell och Pine kommer att ingå i ”Red Dot 2017 Winners Book” och kommer att visas på Red Dot museum i Essen, Tyskland samt på www.red-dot-de.

För mer information vänligen kontakta:

Malou Carlsson, marknadschef Sverige, FM Mattsson Mora Group, malou.carlsson@fmm-mora.com, 0250-59 64 33