Mora Armatur fyller 90 år och öppnar fabriken för allmänheten

I år firar Mora Armatur i byn Östnor utanför Mora 90 år av industrihistoria, innovation och svenskt designhantverk. För att fira detta håller fabriken öppet fredagen den 22 september med start klockan 12.00. Besökarna får en rundvandring i fabriken och kan träffa några av de hundratals personer som varje år tar fram cirka 450 000 vattenkranar för kök och badrum runt om i världen.

Mora Armatur är ett stycke svensk industrihistoria. Jag är stolt och tacksam över att vi fortfarande producerar och utvecklar våra kranar på samma plats utanför Mora där allt startade 1927 – och att vi gör det med en kvalitet och innovation som håller världsnivå. Det är dock inte många som vet hur en kran blir till och vilken lång design- och produktionsprocess som ligger bakom. Det ska bli både spännande och roligt att öppna fabriken för allmänheten i och med vårt 90-årsfirande, säger Fredrik Skarp, vd FM Mattsson Mora Group.

Var: Mora Armatur, Östnorsvägen 95, Mora.
När: Fredagen den 22/9 klockan 12.00–17.00.
O.s.a: Öppet hus, ingen anmälan krävs.

Aktiviteter under dagen

• Rundvandring i fabriken där man får se hur en kran blir till
  • Provsmakning med Mora Bryggeri
  • Korv och bröd samt kaffe till alla besökare
  • Teckningstävling och ballonger till barnen

Historien om Mora Armatur
Mora Armaturs historia startade med Frost Matts Mattsson som var en ung entreprenör och 1865 grundade FM Mattsson i byn Östnor utanför Mora. Frost Matts Mattsson gick bort 1914 men redan tidigare hade hans söner Anders och Karl tagit över ledningen av företaget.

År 1926 lamslogs arbetet på fabriken av en årslång strejk, som ledde till att Frost Karl tillsammans med sin fru Anna Maria startade en egen fabrik, Mora Armatur. Tolv man från det gamla företaget följde med Frost Karl över bygatan och sedan 1927 är Mora Armatur etablerat som ett ledande kvalitetsvarumärke inom VVS-branschen. I dag, 90 år senare, tillverkas närmare 450 000 kranar årligen i en av norra Europas största och mest moderna armaturfabriker, på samma plats i Östnor utanför Mora där allt en gång startade.

För mer information vänligen kontakta:
Fredrik Skarp, vd FM Mattsson Mora Group, fredrik.skarp@fmm-mora.com, 0250-59 64 05.