Ny VD för Ostnor Finland

Ostnor tar ytterligare steg för att stärka sin ställning som marknadsledare i Norden och tillsätter Aki Helminen som ny VD för den finska verksamheten. Aki Helminen har gedigen erfarenhet från att driva försäljning av konsumentvaror genom återförsäljarnätverk främst från Whirlpool-gruppen.

Ostnor förvärvade Damixa i maj 2014 som ett komplement till bolagets varumärken FM Mattsson och Mora Armatur. I augusti 2015 meddelade Ostnor att bolaget övertar försäljningsansvaret för Damixa från den tidigare distributören i Finland, och samlar därmed alla varumärken i samma organisation. Aki Helminen tillträder som VD för Ostnor Finland den 1 oktober 2015.

– I Aki får vi en ledare med tydlig försäljnings- och resultatinriktning. Hans erfarenhet från försäljning av konsumentvaror via återförsäljarnätverk tillför verksamheten värdefull kunskap. Vi bedömer att han är rätt person att utveckla vår finska verksamhet vad gäller både försäljning och lönsamhet och samtidigt integrera Damixa i vårt finska dotterbolag, säger Ostnors VD och koncernchef Claes Seldeby.

Aki Helminen har i många år haft olika ledande befattningar inom Whirlpool, bland annat som landschef samt marknads- och försäljningschef för Norge och Finland.

– Det ska bli mycket spännande att leda det finska teamet och bidra till Ostnors fortsatta resa – ett företag som har lång historik, en stark marknadsposition i Norden och stor utvecklingspotential i Finland. Jag har lång erfarenhet av att arbeta med försäljning och varumärkesutveckling och ser fram emot att bygga framgångsrika partnerskap med Ostnors kunder i Finland genom bolagets tre starka varumärken, säger Aki Helminen, tillträdande VD för Ostnor Finland.

För ytterligare information kontakta:Claes Seldeby, VD och koncernchef FM Mattsson Mora Group AB, +46 (0)70 631 6405