Undersökning bekräftar: Energieffektiva blandare ger avsevärt lägre vattenförbrukning

Med vattenbesparande blandare från FM Mattsson kunde ett bostadsbolag sänka varmvattenförbrukningen med hela 28 procent.

Forskningsinstitutet RISE (Research Institute of Sweden) slår fast att det finns stora pengar att spara på varmvattnet.

I en omfattande undersökning under närmare två års tid minskade förbrukningen av varmvatten för ett bostadsbolag med över en fjärdedel, bland annat tack vare vattenbesparande blandare från FM Mattsson. Flera av FM Mattssons produkter är energimärkta och har smarta energisparande funktioner, till exempel kallstart vilket ger en mindre energi-och varmvattenförbrukning.

”Jag trodde inte att det var möjligt att göra en sådan stor besparing bara genom att byta ut kranarna. Resultatet är mycket användbart för oss, eftersom den stora besparingen motiverar att installera dyrare armaturer. Dels i samband med renovering av badrum, men även i projekt som uteslutande går ut på att byta ut armaturer”, säger Energicontroller och projektledare Josefine Norresjö från bostadsbolaget AB Bostäder Borås.

Stor potential
Försöket ”Vattenförbrukning med energieffektiva armaturer” pågick från november 2015 till juni 2017 och omfattade fem flerbostadshus i Borås. Mätutrustning installerades för att först mäta förbrukningen med standardarmaturer i lägenheterna. Sedan byttes blandarna ut mot energieffektiva blandare från bland annat FM Mattsson i fyra av de fem flerbostadshusen. Det femte flerbostadshuset fungerade som kontrollhus och referenspunkt för vattenförbrukningen utan de nya armaturerna.

Det är en omfattande undersökning, som med ett fullständigt vattentätt resultat visar att det finns stora besparingsmöjligheter i att välja rätt armaturer. När vi sänker förbrukningen av varmvatten sparar vi både på vattnet och på den energi som går åt till uppvärmningen. Därmed vinner både plånboken och miljön”, säger Fredrik Skarp, vd för FM Mattsson Mora Group.

Att tänka grönt är affärsmässigt smart
Den stora besparingen på 28 procent är i sig uppseendeväckande. Ytterligare en insikt från undersökningen är att det inte heller finns något som tyder på att den gjorda besparingen avtar med tiden, vilket ger bostadsbolag ett bra argument för att investera i nya energieffektiva armaturer.

”Vi jobbar målmedvetet med hållbarhet och med nya innovativa, tekniska lösningar. Detta både med tanke på miljön och rent ekonomiskt, det ska löna sig att investera klimatsmart. Det här är ett kvitto på att vi lyckas”, avslutar Fredrik Skarp.

FM Mattsson Mora Group ligger också bakom de välkända varumärkena Mora Armatur och Damixa.

För mer information vänligen kontakta:
Malou Carlsson, marknadschef Sverige, FM Mattsson Mora Group,
malou.carlsson@fmm-mora.com, 0250-59 64 33.

För högupplösta bilder vänligen kontakta:
Liza Skoglund, Balodis PR, liza@balodis.se, 0723-50 92 22.